Thursday 5 June 2014

Membiasakan anak tidur sesudah Isyak

Biasakan anak tunaikan solat Subuh tepat pada waktunya bererti membiasakannya boleh bangun lebih awal.  Dan untuk bangun lebih awal, dia juga harus tidur lebih cepat. 

Jika sesorang anak Muslim sudah boleh membiasakan diri untuk menunaikan kewajipan agamanya, bererti dia melaksanakan tabiat yg baik dan sihat, di mana jasmani dan rohaninya turut kuat.  Gas ozon yg membentuk struktur 3 jenis atom oksigen, banyak tersebar di udara pada waktu pagi subuh.  Gas tersebut akan menambah aktiviti sel2 yg hidup dan akan membunuh pelbagai jenis penyakit.  Jika anak terbiasa menghirup gas seperti ini, makan akan menguatkan struktur tubuhnya tanpa dia sedari, padahal yg dia kerjakan ialah sekadar menunaikan kewajipan solat.

Hakim meriwayatkan hadis sahih, bahawa Nabi s.a.w. bersabda: "Jauhilah berbincang2 setelah keheningan malam, kerana kamu tidak tahu apa yg dilakukan oleh Allah SWT kepada makhlukNya"

Tambahan manfaat bangun pagi ialah menambah rezeki.  Imam Al-Baihaqi meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah berkunjung ke rumah Fatimah pada pagi hari, dan baginda mendapatinya sedang tidur.  Maka baginda pun bersabda: "Bangun!  Dan saksikan rezeki daripada Tuhanmu".

Jadi, tak usahlah jadi kutu embun dan jgn sampai subuhmu subuh gajah.

Sumber: Cara Mendidik Anak Mengikut Sunnah Rasulullah oleh Muhammad Nur Abdul Hafiz Suwaid

No comments:

Post a Comment