Saturday 28 June 2014

Siapa kita untuk melabel cantik atau sebaliknya?

Laju aje mulut mengkritik itu dan ini setiap kali melihat sekeliling kita kan? 

Ada suatu kisah Nabi Nuh A.S. Nama asalnya bukanlah Nuh, tapi sesuatu nama lain yg tidak banyak diketahui, meskipun Allah menyebut nama Nuh dalam dalam Al Quran.

Nuh bermakna raungan atau tangisan yg berterusan. 

Pada suatu hari apabila seekor anjing yg sangat ganjil lalu dihadapannya, Nabi Nuh A. S. pun menyuruh anjing bermata empat itu berhenti depannya dengan agak kehairanan.

Nabi Nuh: " Wahai anjing, aku lihat muka kau ini begitu hodoh, mata engkau empat tidak seperti anjing yg lain.  Mengapa jadi begini?|

Anjing itu pun menjawab: "Kau tanyalah siapa yg menjadikan aku.  Kau fikir aku yg menghendaki mukaku hodoh begini?  Tanyalah Tuhan yg menjadikan aku dan juga yg menjdadikan engkau?"

Nabi Nuh A.S. pun meraung (menangis) mendengarkan jawapan anjing hodoh itu.  Ia menangis tak henti-henti.  Terasa benar kesalahannya mengkritik kejadian Tuhan.  Dia meraung dan meraung lagi beberapa lama kerana menyedari dosanya itu.  Tidak henti-henti dia memohon keampunan daripada Allah. 

Sejak itu namanya pun dipanggil Nuh (raungan) dan kekallah namanya Nabi Nuh diabadikan dalam Al Quran dan diampunkan dosanya oleh Allah.

Fikir sejenak sebelum berkata2.

No comments:

Post a Comment