Saturday 28 June 2014

Sembilan lawan Satu

Setelah suami Rabiah al Adawiyah meninggal, maka Hasan Bisri dan teman-temannya datang ke rumahnya dan dipersilakan masuk.  Kemudian ditutup Rabiah tabir dan dia duduk di belakangnya seraya berkata: "Siapa yang paling pintar antara kalian maka dia adalah suami saya."  Maka mereka menjawab: "Hasan al Bisri".  Rabiah: "Bila dapat menjawab pertanyaanku maka aku adalah milikmu."

Hasan segera berkata: "Tanyalah semoga aku dapat menjawab".

Rabiah: "Apabila aku mati dan keluar dari dunia, apakah aku nanti keluar dengan beriman atau tidak?"

Hasan:"Itu masalah ghaib dan tidak seorang pun yg mengetahui kecuali Allah."

Rabiah: "Bila aku terletak di ruang liang kubur dan ditanya Malaikat Munkar dan Nankir, apakah aku nanti dapat menjawab atau tidak?"

Hasan:  "Itu juga hal yg ghaib dan tidak ada yg mengetahui kecuali Allah."

Rabiah:  "Apabila orang yg telah dikumpulkan di hari Kiamat diberikan kepada mereka catatan amalan masing2, dengan tangan kananku atau tangan kiriku kah aku akan menerima catatan amalanku?"

Hasan:  "Itu pun barang ghaib juga."

Lalu Rabiah berkata:  "Hai Hasan, barang siapa tidak dapat menjawab empat pertanyaan yg saya ajukan jangan berfikir untuk dapat mengahwini saya."

Kemudian Rabiah berkata untuk terakhir kalinya: "Hai Hasan, dalam berapa bahagiankah Allah mencipta akal?"

"Sepuluh bahagian, sembilan untuk lelaki dan satu untuk perempuan", jawab Hasan.

Rabiah:"Dalam berapa bahagiankah Allah mencipta syahwat?"

Hasan:  Sembilan bahagian untuk wanita dan satu bahagian untuk lelaki."

Rabiah: "Hai Hasan, aku dapat menguasai sembilan syahwat dengan satu bahagian akal, sedang kamu pihak lelaki tidak dapat menguasai satu bahagian syahwat dengan sembilan akal yg kamu dapat."

Dan keluarlah Hasan dari rumah Rabiah dengan tangis dan air mata yg bercucuran.

Jangan mudah menghukum seseorang individu sebagai pendek akal...

No comments:

Post a Comment