Monday 3 November 2014

Aura dan bola kristal

Selalu kita diingatkan agar berfikiran positif. Tak elok bersangka buruk, dlm erti kata lain. Ada betulnya. Sehingga byk penulisan yg mempopularkan 'law of attraction' yg pd dasarnya menyatakan, bila kita positif, ia akan menarik perkara yg elok2 sahaja.

Cth, bila nak cari parking kat midvalley di hujung minggu yg biasanya kita boleh berpusing2 kat situ aje hampir sejam, masih x dpt juga tmpt. Sakit hati kan? Tapi kalu kita +ve, fikir mesti ada kete yg akan kluar jap lgi, di mana adkualah tmpt kosong utk kita...dan ajaibnya mmg betul pastu ada tmpt kosong.  Ajaib sgt lah..

Tup2 teringat pasal AURA. Terkenang masa rajin join program 'rakan muda' dedulu. (Oops, generasi skrg mmg tak tahu menahu psl program glamer ni ye, sori...) Ada program apatah lps spm aku rajin join. Kena tdo dlm 2 hari kot kat tmpt tu, huiii... Nasib baik bapak aku bagi plak...yeay...

Tak ramai yg join sbb limited seat, dlm 20+ je. Aku ngn sorg mamat ni yg paling muda. Lelain tu lbh tua. Syiok la program ni secara keseluruhannya. Tapi yg plg aku ingt, (yg lelain tu dah kabur je...maklumlah, byk urat yg dah putus) masa ada sorg fasilitator ni citer pasal aura & kejayaan. Dia kata setiap org ada aura tersendiri, dan ia jadi faktor penarik kejayaan (lebih kurang inilah yg aku ingat).

Korang pernah tengok bola kristal yg ada mcm cahaya kilat tu, kalau kita sentuh, kilat2 tu lebih terang? Haaaa...fasi tu guna benda yg lebih kurang mcm tu la. Dia panggil beberapa peserta utk berikrar ttg apa yg nak dicapainya, pastu rapatkan tangan pada bola tu (bukan sentuh). Dlm bbrp org tu, aku last dipanggil dan akhirnya aku dpt tepukan gemuruh. Bila turn aku, meriah kilat kat bola tu. Fasi tu kata aura aku mmg kelaassss.  Kelas sangat la kan...

Pokok pangkalnya, apa yg kita percaya dan yakin dlm diri...biasanya akan berlaku seperti apa yg dgambarkn dlm minda kita.

Cth, klu masuk klas matematik dgn tanggapan awal matematik ni susah, maka susahlah ia. Sbb, blom apa2 lagi dah set dlm kepala yg ianya susah. Sedangkan ada cara/teknik mudah yg mungkin cikgu math tu bleh tunjuk ajar. Tapi, dah otak dah set sbg susah, pastu layan pulak member sebelah borak2... Memang confirm la SUSAH math tu.

#bila kau fikirkan kau boleh, kau hampir boleh melakukan...bila kau fikirkan kejayaan, kau hampiri kemenangan... (Ingat tak lagu ni?)

No comments:

Post a Comment