Saturday 18 January 2014

Sebaik-baik air di muka bumi

Terlalu banyak khasiat air zam zam.  Secara ringkas khasiatnya disimpulkan berdasarkan hadis2 berikut:

(i) Rasulullah s.a.w. telah bersabda: "Sebaik2 air di muka bumi ialah air zam zam.  ia merupakan makanan yg mengenyangkan dan penawar bagi penyakit".

(ii) Drpd Ibn 'Abbas r.a., Rasulullah s.a.w. telah bersabda: "Air zam zam sesuai dengan niat orang yg meminumnya, apabila engkau meminumnya sebagai ubat, semoga Allah akan menyembuhkanmu, apabila engkau meminumnya untuk mengenyangkan, semoga Allah mengenyangkan kamu, apabila engkau meminumnya untuk menghilangkan dahaga, semoga Allah menghilangkannya.  Air zam zam ialah galian Jibril dan merupakan curahan minuman daripada Allah kepada nabi Ismail a.s.

(iii) Drpd Hammam, drpd Abu Jamrah al-Dhuba'i, ia berkata: "Aku duduk bersama Ibn 'Abbas di Makkah, tatkala aku ditimpa demam, Ibn 'Abbas mengatakan: "Dinginkanlah dengan air zam zam kerana Rasulullah telah bersabda: "Sesungguhnya demam  adalah dari panas Neraka Jahannam, maka dinginkanlah ia dengan air atau air zam zam."

Air zam zam juga memiliki kandungan ion-ion yg seimbang.  Kandungan kalsium dan magnesiumnya jika dibandingkan dengan air biasa jauh lebih tinggi.
Baca lebih lanjut

Air zam zam ada dipek & dijual dalam botol 100 ml (RM5), 350 ml (RM10) & 10 liter (RM120).


No comments:

Post a Comment